В український прокат вийшов фільм «Вавілон» від оскароносного режисера «Ла-Ла Ленду» Дем’єна Шазелла про закулісне життя Голівуду 1920-30-х років. І вже наробив чимало галасу, отримавши ярлик провокаційного.
На відміну від «Ла-Ла Ленду», романтикою там і не пахне. Натомість у надлишку – шокуючі моменти, гротеск, чорний гумор.
Буквально з перших кадрів фільму глядач потрапить до яскравого, божевільного кіношного світу, де йде гра без правил.
«Вавілон» починається зі сцени кіношної тусовки десь на задвірках Лос-Анджелесу, яка більше нагадує давньоримську оргію і триває цілих півгодини. Режисер має намір провокувати глядачів сценами вседозволеності та ніби запрошуючи взяти в них участь. Голі тіла, секс, наркотики, карлик, що стрибає на великому штучному члені… (враховуйте віковий рейтинг 16+).
Бракує тільки… слона. Але й його незабаром привезуть на цю вечірку.
Ця вечірка стає знаковою для трьох головних героїв фільму: майбутнього продюсера, а поки що хлопчика на побігеньках Манні Торрес (Дієго Кальва), невідомої актриси, яка завдяки щасливому випадку стане зіркою німого кіно Неллі Ларой (Марго Роббі), популярного голлівудського актора Джека Конрада (Бред Пітт). Їх поєднує одержимість «фабрикою мрій», без кіно вони не мислять свого життя і готові піти на все заради слави.
Зоряна година настане для кожного, але чи надовго?
Часи змінюються. На зміну великому німому приходить звуковий кінематограф. І далеко не всі зможуть пристосуватися до нових реалій. Неллі Ларой краще мовчати, ніж говорити. Мова її жахлива та безграмотна. Мінні Торрес, який став на той час продюсером, намагається створити для Неллі, яку любив усі ці роки, новий образ.
Але Галатії, як у Пігмаліона, з неї не вийшло.
На світському прийомі в так званому вищому суспільстві Голлівуду, вона, спостерігаючи за пафосністю помпезної публіки, влаштовує потворну сцену з пожиранням делікатесів та виверженням їх на цю ж саму публіку.
Герой Бреда Пітта довгий час грівся у променях колишньої слави, але тепер опинився за бортом. Актор не може зрозуміти, чому це відбувається. Насправді, він теж не може адаптуватися до появи нового звукового кіно. Чому глядачі в залі сміються, коли бачать, як він говорить на екрані? Відповіді немає.
Раптом він розуміє, що вийшов у тираж і пускає собі кулю в голову.
І він далеко не єдиний, кого використала, переробила та виплюнула «фабрика мрій». Смертей у картині достатньо. Наприклад, під час масовки гине один із статистів, пронизаний ударом списа чи замкнений у будці звукорежисер, який скаржиться на нестачу повітря, але його заганяють усередину, а коли відкривають, він випадає звідти бездиханий… Витрати виробництва.
А тут ще й гангстери з’являються, які погрожують вбити Нелі за борг. У ролі рятувальника, як завжди, Манні Торрес, який привозить велику суму грошей для мафіозі. Який у свою чергу показує йому інший божевільний світ – «дупу Лос-Анджелесу», де замість слона – крокодил, а мерзенні виродки поїдають щурів живцем.
Коли з’ясовується, що купюри бутафорські, Манн втікає і дивом залишається живим.
«Вавилон» повністю виправдовує свою назву. Хоча й викликає неоднозначну реакцію. Ця тригодинна шокуюча провокація – не для всіх. Чутливим натурам, прихильникам романтики вочевидь «не зайде» цей фільм.
І дітей туди брати, звичайно ж, не варто. Ви пам’ятаєте віковий рейтинг 16+?
До речі, вважається, що у домашньому прокаті фільм провалився, за місяць він спромігся зібрати лише 15 мільйонів доларів за бюджету 80 мільйонів. Можливо світовий прокат, який розпочався нещодавно, виправить ситуацію. Але для когось фільм може стати справжнім відкриттям і він не пошкодує про витрачений час.
Принаймні акторська гра, вражаючі зйомки, звук та видовищність – на висоті.
І поки критики сперечаються про переваги та недоліки картини, фільм уже отримав низку номінацій на «Золотому глобусі» і кілька престижних кінопремій.
Світлана Борисова